Aquest dijous, 13 de juny, fa 15 anys que s’inaugurava el Pont del Petroli.L’any 2001 es va anunciar la intenció de desmuntar el Pont, però un col·lectiu de submarinistes, fotògrafs i altres amics del Pont del Petroli, encapçalats pel pastisser de la Morera, en Josep Valls, es van mobilitzar per defensar la seva conservació. L’any 2003 va passar a ser de propietat de l’Ajuntament de Badalona i, després de diferents etapes de restauració, es va obrir al públic el 13 de juny de 2009, ara fa 15 anys. Habilitat com a passeig que duu mar endins com a mirador inèdit de la ciutat. Tres anys més tard es va integrar amb la resta del passeig marítim.
El matí del 22 de gener de 2020, just feia mig any des de les eleccions municipals on Àlex Pastor (PSC) era alcalde, que el temporal Glòria partia en dues parts el Pont. Era la segona vegada, l’any 2017 va patir els efectes d’un altre temporal, que el símbol de Badalona patia per un temporal. El 2017 es va poder arreglar en menys d’un any, però el cas del Glòria ha estat diferent. La gran pregunta que molts ciutadans es fan és la següent, en cinc anys no s’ha pogut reparar? Segur que la situació política del darrer mandat, tres alcaldes i tres governs diferents en 4 anys, no ha ajudat, i el Pont espera el dia en què les màquines comencin a treballar.
L’estiu del 2025, la darrera previsió
L’Ajuntament de Badalona afirmava, durant el mes d’octubre, que volia obrir la licitació de les obres del Pont “durant les pròximes setmanes”. Tres mesos després, no hi ha rastre de cap mena de licitació. De fet, l’alcalde Xavier Garcia Albiol deia que volia començar les obres aquest estiu que ve. De moment, no sabem si es complirà aquest anunci. De fet, el mateix Albiol lamentava que la reconstrucció del Pont del Petroli s’estigui dilatant tants anys. Albiol va recordar que el 2021 el seu govern va encarregar un informe a la UPC per analitzar de quina manera es podria refer el pont perquè fos més resilient als temporals i ha criticat que el govern, liderat pel socialista Rubén Guijarro, no fos diligent amb el projecte de reconstrucció més enllà d’haver convocat una consulta popular per decidir com havia de ser el disseny final. El govern del PP va explicar que volien descartar el cercle, del disseny triat durant les votacions del disseny del Pont, i optar per refer el pont amb un acabat recte que fos similar al pont original, una possibilitat que havien compartit amb els veïns i que era viva fins que el govern es va reunir, l’octubre passat, amb l’equip d’enginyers, que va advertir que modificar tot el projecte implicaria endarrerir l’inici de les obres fins, com a mínim, l’estiu del 2027. Les obres projectades, ara fa uns mesos, tenien un cost de 3,3 milions d’euros i la darrera previsió és poder gaudir del Pont durant l’estiu de 2025. Haurà passat més de 5 anys i mig el Pont trencat i destrossat, massa temps.