Can Ruti estrena un programa de seguiment remot de pacients complexos mitjançant rellotges intel·ligents

0
1158
L’Hospital Germans Trias ha donat el tret de sortida a un projecte, anomenat SESHAT, que té per objectiu transformar el model assistencial incorporant i integrant nova tecnologia a la pràctica clínica habitual. I ho ha fet posant un dispositiu portable (wearable) tipus polsera per a fer possible el monitoratge remot en pacients complexos o que presenten un risc de complicacions o d’evolució clínica desfavorable.
D’aquesta manera, a distància i en temps real, el professional sanitari pot consultar, a través d’una aplicació mòbil i en qualsevol moment, determinades variables fisiològiques del pacient, co m ara el ritme cardíac, la freqüència cardíaca i respiratòria, la temperatura, la saturació d’oxigen o la tensió arterial. La primera gran novetat d’aquest dispositiu és que proporciona un seguit d’informació que farà possible anticipar-se al deteriorament del pacient, que també veu millorada la seva seguretat. En segon lloc, permet fer un tractament integrat de les dades als sistemes d’informació de l’Institut Català de la Salut (ICS).
La primera pacient en disposar d’aquest dispositiu ha estat una dona derivada del Servei de Pneumologia a la Unitat d’Hospitalització a Domicili (HAD). D’aquesta manera, es preveu fer seguiment remot de les seves constants fisiològiques mentre estigui ingressada al seu domicili. El projecte contempla desplegar fins a mig miler de polseres per al seguiment de diferents perfils de pacients complexes, a més d’un centenar de monitors ‘sense fils’ –tipus petaca- a l’entorn hospitalari.
Per a disposar d’aquests dispositius, l’ICS ha signat un acord de col·laboració en recerca i desenvolupament amb Masimo, empresa global innovadora i experta en tecnologia de monitorització fiable amb dispositius ‘wearable’ de grau mèdic, i amb qui l’ICS vol millorar i evolucionar aquest tipus de tecnologia.
Amb tot plegat, l’objectiu és fer un seguiment continu de constants fisiològiques en determinats malalts durant una estada a planta d’hospitalització o a la HAD, en pacients crònics complexos reaguditzats o per seguir altres malalties complexes d’àmbit ambulatori. A més, en una segona fase, el projecte preveu introduir indicadors predictius de complicació o de resposta terapèutica fent servir les dades emmagatzemades dels pacients.
D’aquesta manera es genera un model proactiu que s’avança a l’aparició de complicacions o deterioraments clínics, en front del model reactiu actual que tracta als pacients quan ja presenten un quadre clínic de descompensació més avançat. En resum, l’objectiu final és la intervenció precoç, millorar els resultats de salut i mantenir al pacient al seu domicili el major temps possible.
Referent al sistema sanitari públic català
El SESHAT és un projecte finançat amb fons d’innovació del Servei Català de la Salut (FANF), amb l’objectiu de transformar el model assistencial incorporant noves tecnologies. Entre aquestes tecnologies, a part de l’esmentat programa de monitoratge remot, es vol apostar per introduir tècniques d’imatge 3D i visualització dels models tridimensionals amb realitat augmentada per millorar l’efectivitat i la precisió dels procediments quirúrgics, així com l’experiència docent.
També, amb el desenvolupament de software d’intel·ligència artificial i Big Data es vol millorar la gestió de la prescripció i conciliació terapèutica i construir models predictius que ajudin a fer més efectiva la pràctica clínica i avançar en el camp de la prevenció.
Per altra banda, es pretén valorar l’efectivitat i el grau de descentralització de la gestió del medicament, així com disminuir el nombre d’errors, millorar la traçabilitat, la conciliació terapèutica i la seguretat. Tot plegat es realitzarà mitjançant l’automatització del procés.
La Direcció d’Estratègia Assistencial i la Unitat de Projectes Estratègics de l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol són els impulsors de tot plegat, per aconseguir una medicina més predictiva, preventiva, personalitzada i participativa, millorant així l’experiència del pacient.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari
Introduïu aquí el vostre nom