Un estudi del RACC alerta que el pàrquing de Renfe de Badalona no està preparat per a les restriccions de circulació a Barcelona

0
1025
Badalona. Aparcament a la platja, a la zona de l'estació de Renfe.
El RACC ha alertat que els pàrquings de les estacions de tren de la regió metropolitana de Barcelona no estan preparats per donar servei els dies de restriccions de circulació a la capital. La Fundació de l’entitat ha fet públic aquests dimarts una anàlisi de l’accessibilitat, la infraestructura i la connexió amb l’estació de deu estacionaments propers a la ciutat, que conclou que els aspectes avaluats “són molt millorables”, en especial la senyalització i els sistemes de vigilància i il·luminació.
El nombre de places de les 127 estacions de tren de la regió metropolitana, que inclou Terrassa i Sabadell, és “clarament insuficient” per donar cabuda als 100.000 usuaris potencials d’aquests pàrquings, també anomenats Park & Ride, ha apuntat el director de la Fundació RACC, Lluís Puerto. Puerto també ha recordat que només un 51% d’aquestes estacions té un aparcament a la vora. La situació millora en els 36 municipis que pertanyen a l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), on un 77% de les estacions disposa d’un espai per estacionar.
Només tres dels deu pàrquins analitzats aprova l’auditoriaL’estudi ha analitzat les estacions de Castellbisbal, Montcada i Reixac, Barberà, Martorell, Badalona, Terrassa Est, Mataró, Sant Joan d’Espí, Castelldefels i Vilanova i la Geltrú. La principal conclusió de l’anàlisi és que “tots ells mostren deficiències importants”. De fet, set aparcaments han suspès directament l’auditoria, posant en evidència la necessitat d’impulsar-los “molt més” i d'”invertir-hi” perquè compleixin amb la seva finalitat d'”espai d’intercanvi eficaç entre modes de transport”, segons Mateu. Només aproven Castelldefels, Sant Joan d’Espí i Vilanova i la Geltrú, amb notes de 51,2; 53,1 i 57,5 sobre 100, respectivament. D’altra banda, els aparcaments més mal parats són els de Castellbisbal (28), Montcada i Reixac (29,2) i Barberà (32,5). Tampoc treuen gaire més bona nota els pàrquings de Martorell (35,7), Badalona (39,6), Terrassa Est (42,8) o Mataró (45,5).  En general, l’auditoria assenyala que la senyalització per accedir als aparcaments des de les vies principals d’alta capacitat és “molt deficient” i en molts casos “costa d’arribar-hi” si no es coneix prèviament la seva localització. A més, només un dels estacionaments estudiats informa de l’estat de l’ocupació en temps real i l’accessibilitat en bicicleta és “molt dolenta” en aquelles estacions allunyades del centre urbà.

La infraestructura també s’ha de millorar “en molts aspectes”, sobretot per esmenar la manca de sistemes de control, vigilància i il·luminació; la indisciplina en l’estacionament, la falta de punts de recàrrega per vehicles elèctrics (només Castelldefels en té), la inexistència de senyalització uniforme per a tots els aparcaments Park & Ride, i la poca distribució de l’aplicació de l’AMB, només disponible en dues localitats.

Pel que fa a la connexió amb l’estació, aquest paràmetre tampoc assoleix els mínims exigits pel RACC. Segons l’estudi, els passos de vianants mostren problemes de manteniment i tampoc hi ha itineraris per diferenciats que garanteixin la seva seguretat. A més, alguns dels aparcaments no tenen guals rebaixats ni voreres accessibles per a persones amb mobilitat reduïda.

El RACC demana mesures “urgents” per millorar els pàrquins de les estacions de tren

Per tots aquests motius, el president del RACC ha demanat un Pla d’Acció Urgent per millorar els aparcaments de les estacions de tren, per tal que aquests ajudin a convertir la xarxa de transport públic en una alternativa pels usuaris que es desplacen cada dia per la regió metropolitana de la capital, i s’evitin imatges “tercermundistes” com les que es donen als boscos de la carretera Vallvidrera, plens de cotxes per manca de places als aparcaments de la Floresta.

En concret, el RACC ha recomanat que se senyalitzi l’existència els aparcaments de forma homogènia, que s’incrementi la capacitat dels pàrquings que puguin captar més viatgers, que es potenciï l’ús de l’app de l’AMB per informar en temps real als usuaris de l’ocupació, que es reforci la il·luminació, que s’habilitin places d’aparcament cobertes per a motos i bicicletes i zones d’aturada momentània per deixar o recollir passatgers, que es desenvolupin noves modalitats d’abonament i que s’impulsi una campanya informativa sobre els Parks & Ride, “els grans oblidats” de l’operació de restricció de circulació a Barcelona, ha considerat Puerto.

La gran majoria dels usuaris fan un ús correcte dels Park & Ride 

D’altra banda, l’entitat també ha realitzat 500 enquestes a usuaris dels aparcaments per conèixer el seu perfil i ús que en fan. El 79% de les persones que estacionen el seu vehicle als Park & Ride els utilitzen com a intercanviadors entre transport privat i públic. Aquest percentatge és més elevat quan l’estació està aïllada del nucli urbà (com a Castellbisbal) i quan està regulat i només permet aplicar als usuaris del transport públic (com és el cas de Castelldefels i Sant Joan d’Espí).

En altres estacions, en canvi, hi ha un elevat ús local de l’aparcament per part dels veïns i altres usuaris, per exemple a Montcada i a Badalona, on el 60% i el 44% respectivament no l’utilitzen com a intercanviador. L’estudi també mostra que el 23% dels enquestats no fa servir el Park & Ride més proper a casa seva i que tres de cada quatre usuaris fa servir l’estacionament cada dia.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari
Introduïu aquí el vostre nom