Els alumnes dels instituts de Badalona i Santa Coloma aprenen a rapejar i glosar en català

0
4014

La Plataforma per la Llengua ha portat el rap i la glosa en català a instituts i entitats de Badalona, Santa Coloma de Gramenet i Barcelona al llarg dels darrers mesos, amb l’objectiu d’apropar el català a través d’aquestes disciplines i fomentar-ne l’ús a eina de cohesió social. D’una banda, el raper Nel·lo C acosta el gènere del rap als instituts, que amb el seu missatge integrador i de foment de la diversitat es fica els alumnes a la butxaca en un moment. De l’altra, el glosador Carles Belda, amb l’acompanyament musical a la guitarra de Rafalito Salazar, escampen entre els joves la tècnica del cant improvisat amb una fusió de rumba catalana. El que han fet els alumnes ha estat aprendre a fer rimes, musicar-les i cantar-les, tant en un context com en l’altre, però des de punts de vista diferents, sempre amb la llengua catalana com a eina de cohesió social.

Els tallers de rap són una activitat que porta a terme la Plataforma per la Llengua per tal de fomentar l’ús del català com a llengua comuna, i per tant, com una eina de cohesió social. Els joves practiquen l’art de la improvisació amb el cantant sabadellenc Nel·lo C. Al principi l’artista projecta uns quants videoclips seus per tal que els alumnes en vegin exemples i connectin amb ell. Després, en grups, creen unes quantes rimes en català sobre diferents temes i finalment les canten davant de tothom amb una base de rap. “En Nel.lo és molt simpàtic i enrotllat. Ens va agradar molt el taller encara que a vegades ens feia vergonya sortir a dir les rimes”, comenta un dels alumnes de l’Institut Barres i Ones, de Llefià. Durant aquesta activitat, els joves poden desenvolupar aspectes com ara la creativitat, la capacitat d’improvisació i el sentit del ritme. “Les ganes de provar d’escriure uns versos i rapejar-los fan que ràpidament s’oblidi en quina llengua es proposen de fer i es posin en joc tots els recursos amb motivació i il.lusió”, assegura la Cristina Llevat, professora del Barres i Ones. “Tant alumnes com professors estem molt contents amb el taller: els alumnes, perquè les reflexions que els fa fer en Nel·lo a linici del taller els van fer pensar molt, i van agrair que defensés les diferents cultures. El professorat també va agrair aquestes reflexions, i sobretot que fes veure als alumnes que la catalana també és una cultura que cal respectar”, valora la Mariona Albareda, coordinadora pedagògica de l’Institut Can Peixauet, de Santa Coloma. “A més, els alumnes han demanat més tallers com aquest, o que es fessin més sessions”, afegeix.

Pel que fa a la glosa, els dos artistes desenvolupen un taller de glosa d’una hora que serveix perquè els alumnes hi tinguin un primer contacte i aprenguin les tècniques principals del glosat. Es tracta d’una activitat transformadora dins les aules, en què els joves s’animen de seguida a glosar i a cantar, tot desenvolupant aspectes com la creativitat, la capacitat d’improvisació i el sentit del ritme. “Era impressionant com feia les lletres de ràpid a paritr d’una sola paraula el que cantava”, afirma una alumna de l’Institut Barres i Ones. Amb els tallers de glosa, l’ONG del català té l’objectiu de recuperar i promoure aquesta tradició popular i convertir-la en una eina de cohesió entre els joves. Amb aquesta intenció, i en coordinació amb l’Associació Cor de Carxofa, l’entitat ha posat en marxa la web d’Eduglosa, que és un espai de formació i foment del glosat que ofereix recursos didàctics i eines educatives de la glosa aplicats a l’ensenyament. A més, aquest recurs també s’ofereix als centres juntament amb els tallers per tal de difondre la tècnica de la glosa. “Els participants queden parats i encantats amb la destresa dels músics, tenen ganes de provar-ho i interioritzen el patró amb rapidesa gràcies a la música. Un èxit rotund”, celebra Cristina Llevat.

Al Baix Besòs, el català amb ritme! és una activitat que porta a terme la Plataforma per la Llengua per fomentar l’ús del català i que pugui ser una eina de cohesió social. L’activitat es fa amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i l’Ajuntament de Badalona.

Foto: Plataforma per la llengua

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari
Introduïu aquí el vostre nom