L’any 2020 va baixar un 46,7% la demanda del transport públic

0
818

Segons les dades de tancament de l’any 2020, entre el gener i el desembre del 2020 s’han fet  389,20 milions de viatgers amb el sistema de transport públic de metro i autobús (gestió directa i indirecta) de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB); aquest volum representa una important disminució del 46,7 % respecte al mateix període del 2019, és a dir, 340,94 milions de viatgers menys. Aquest fort decrement de la demanda, causat per la pandèmia de la covid-19, segueix la tendència de tots els transports públics de l’ATM i de la resta d’Espanya i ha trencat radicalment la tendència positiva dels darrers anys, on s’havia arribat a batre rècords històrics de demanda.  

“La covid-19 ens ha trastocat i ha impactat en tots els àmbits. Des de l’AMB, hem fet un esforç econòmic i de gestió per garantir la prestació dels serveis en plenes condicions d’oferta i qualitat i per oferir les màximes garanties, sempre seguint les instruccions de les autoritats sanitàries i vetllant tant pels usuaris com pel treballadors. Ara, hem d’aconseguir apaivagar, entre tots, aquesta tercera onada del coronavirus, i, progressivament, recuperar la confiança en el transport públic”, explica el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Antoni Poveda.   “Més enllà del complex context actual, el transport públic ha de ser la primera opció de transport sempre que sigui possible. Per això des de l’AMB seguim impulsant contínuament millores dels serveis i les connexions per fomentar la intermodalitat. També, davant aquesta situació i per salut pública, hem de seguir potenciant una mobilitat metropolitana més sostenible”, afegeix Poveda, recordant l’aposta de l’AMB per la lluita contra la contaminació atmosfèrica i la millora de la qualitat de l’aire. 

El servei nocturn de bus metropolità de l’AMB, el Nitbus, ha estat el servei de transport de l’AMB que ha perdut més demanda durant l’any 2020, a conseqüència de les restriccions de la mobilitat nocturna derivada del toc de queda establert. Aquesta pèrdua ha estat molt superior a la dels serveis diürns. Concretament, el Nitbus ha tingut un 61,8 % menys de demanda, que representa 5,56 milions de viatges menys.  

El transport públic metropolità, espai segur enfront de la covid-19 

El bus metropolità i el metro, serveis essencials de mobilitat de l’AMB durant l’emergència sanitària, s’han adaptat des del principi a la nova situació i han esdevingut referents en protocols de protecció i seguretat al transport públic per a la lluita contra la covid-19. L’AMB ha mantingut en tot moment una informació continuada i actualitzada per a l’usuari.  

Totes les empreses de transport públic de l’AMB, tant de gestió directa com indirecta, disposen de la certificació oficial d’espai segur enfront de la COVID-19. Des de l’inici de la crisi, es van implementar les corresponents mesures de desinfecció i neteja addicionals. D’altra banda, el bus metropolità va ser el primer servei de bus en dotar-se de mampares per protegir els conductors i els usuaris.  

Compensació de la pèrdua d’ingressos a les empreses operadores 

Per compensar la pèrdua d’ingressos tarifaris, l’AMB ha realitzat pagaments extraordinaris a les empreses operadores. Als serveis integrats de transport de gestió indirecta de l’AMB la pèrdua d’ingressos tarifaris ha estat de 21,49M€ en relació amb els ingressos del 2019. 

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari
Introduïu aquí el vostre nom