Rufi Millán: “L’escola és un lloc necessari perquè l’ésser humà és social”

0
5206

Escoles Minguella és un centre educatiu, fundat l’any 1940 per Joaquima Minguella Pruñunosa, al servei de l’ensenyament a Badalona. És un centre concertat amb una oferta educativa que s’adreça als nois i noies dels 3 fins als 16 anys d’edat. Actualment, en temps de pandèmia, d’incertesa i canvis constants, Rufi Millán està al capdavant de la direcció de l’escola.

Noèlia Villar

L’escola és un lloc segur o és un lloc necessari?

Ambdues coses. És un dels llocs més segurs en l’àmbit social, tenint en compte que el risc zero no existeix enlloc. En el nostre cas, i penso que a la majoria d’escoles està passant el mateix, quan hi ha hagut algun positiu i s’ha hagut de practicar les proves PCR a tots els membres del grup, totes han sortit negatives. Això demostra que les mesures de prevenció que s’estan prenent són efectives i eviten el contagi. L’escola és un lloc necessari perquè l’ésser humà és social i la interacció amb els altres afavoreix el desenvolupament emocional i físic, i és fonamental per a l’aprenentatge.

Com és dirigir una escola en plena pandèmia?

Tot un repte. Després de l’experiència del curs passat, els equips directius hem hagut de programar aquest curs tenint en compte diversos escenaris possibles, procurant donar la millor resposta educativa a cada situació. Des de la modalitat presencial a la de confinament total, passant per l’atenció als alumnes que s’han de quedar a casa fent quarantena preventiva.

Quins canvis s’han hagut d’aplicar des de l’inici de pandèmia?

Per tal de donar compliment a les mesures necessàries per reduir el risc de propagació del coronavirus, s’han hagut de fer canvis metodològics i organitzatius, tant pel que fa a les activitats com a la distribució dels espais. Aquest curs les activitats que impliquen barreges de grups han hagut de quedar aparcades. La circulació per l’escola, l’estona de l’esbarjo… tot s’ha vist afectat per mantenir aïllats els grups de convivència estable. Adequar les instal·lacions i disposar del material necessari per a la prevenció, també ha requerit d’una planificació exhaustiva i una sèrie d’inversions d’índole econòmica.

S’han vist modificats els resultats acadèmics dels alumnes arran de la pandèmia? 

En aquests moments no tenim evidències que demostrin que els resultats acadèmics del nostre alumnat s’hagin vists afectats significativament per la pandèmia. Quan es va decretar el confinament total, d’un dia per l’altre l’escola va haver de canviar la seva modalitat presencial per una a distància amb un doble objectiu. D’una banda, donar continuïtat a la tasca educativa i, de l’altra, que els infants i adolescents sentissin la proximitat dels seus mestres perquè la situació que estaven vivint no els acabés afectant, o els acabés afectant el mínim possible, tant a nivell acadèmic com emocional. Això va comportar infinites hores de dedicació per part de tots els professionals de l’escola. Cal destacar que aquesta transformació no hauria estat possible sense la dedicació, l’esforç obstinat, la creativitat, la humanitat i l’entusiasme de mestres i professors. Aquest curs, quan un grup s’ha de confinar, el curs continua de forma telemàtica tot el temps que duri la quarantena, i quan un alumne ha de fer aïllament preventiu, es connecta per seguir les classes en línia des de casa. Hem creat un entorn virtual que facilita molt el treball en línia.

Quines mesures es prenen ara que les classes tornen a ser presencials?

Totes les decretades pel Salut i Educació: ús continu de mascareta a partir dels 6 anys, distància social, evitar el contacte entre grups de convivència estable (grups classe), neteja, desinfecció i ventilació constant dels espais, higiene de mans freqüent, evitar compartir material, mesures a les entrades i sortides per evitar aglomeracions… Un funcionament ben diferent de l’habitual, gràcies al qual s’ha pogut constatar la gran capacitat d’adaptació dels infants als canvis. També s’evita l’accés al centre de tota persona aliena. Les entrevistes amb els pares i mares aquest curs s’estan fent en línia. En aquest sentit, és important reconèixer i agrair l’esforç que les famílies estan fent, evitant els contactes socials en la mesura que els és possible, i abstenint-se de portar els seus fills i filles quan algun membre de la família presenta símptomes compatibles amb la Covid-19.

Quin és el protocol que segueix l’escola quan apareix un cas positiu?

El primer que fem és contactar amb la Gestora COVID assignada a l’escola. Si és cap de setmana o festiu, contactem amb un Servei d’Urgència. La Gestora o el metge del Servei d’Urgència estudia les circumstàncies del cas i determina si cal practicar una PCR a la resta de membres del grup i dictaminar confinament preventiu. En cas que el grup s’hagi de confinar i sotmetre’s a les PCR, s’informa les famílies dels alumnes afectats, i se’ls convoca per venir a l’escola a fer-se-les. Sempre que es confina un grup, també s’informa la resta de famílies de l’escola. Així tothom està al cas de la situació del centre pel que fa als casos positius. A començament de curs es va repartir a tot l’alumnat i a les seves famílies dos horaris: el de les classes presencials, i el de les classes virtuals a utilitzar en cas de confinament preventiu. Així, quan un grup es confina, ja sap per endavant les connexions que haurà de fer cada dia de la setmana.

Com s’encaren aquest any les portes obertes? Quines mesures es prendran, si és que es duen a terme?

Aquest any hem organitzat diferents modalitats. Com que no es pot entrar a l’escola per veure com treballem, hem organitzat una visita virtual interactiva en horari lectiu. La farem en directe, via streaming, perquè els pares i mares puguin preguntar a través del xat qualsevol dubte que els pugui sorgir. També hem organitzat visites presencials amb grups reduïts (màxim 10 persones), mantenint totes les mesures de seguretat, els matins dels dos darrers dissabtes de febrer i el primer de març.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari
Introduïu aquí el vostre nom