L’estudi Impacte socioeconòmic de les platges metropolitanes, elaborat per l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans de Barcelona (IERMB) per encàrrec de l’AMB, mostra com les platges de l’àrea metropolitana de Barcelona compleixen una funció social molt important. Ho demostra el fet que reben 10 milions de visites l’any i, a més, generen un important moviment econòmic als municipis on estan ubicades.
L’informe estima que l’estada dels usuaris de la platja, entre el mes de maig i el mes de setembre, deixa prop de 60 milions d’euros en els establiments de restauració, comerç, serveis d’aparcament i transport i també en activitats d’oci, i, de manera indirecta, en els sectors que fan possible totes aquestes activitats econòmiques.
Les platges metropolitanes reben un total de 10 milions de visites al llarg de l’any. Sant Adrià, Badalona i Montgat (AMB Nord) i Gavà i Castelldefels (AMB Sud II) són les platges que tenen el nombre de visites més elevat, a l’estiu. Pel que fa a la densitat de les platges, les que tenen la densitat més elevada per unitat de superfície són les del sud de la ciutat de Barcelona: la Barceloneta, Somorrostro, Sant Miquel i Sant Sebastià.
La majoria de visitants de les platges metropolitanes són residents d’algun municipi de l’AMB (89,5 %), cosa que demostra la importància de les platges com a espais recreatius i d’esbarjo en aquest àmbit. La proximitat de les platges és la raó principal per visitar-les, sobretot a les platges del sud de la ciutat de Barcelona. La qualitat ambiental de les platges és la següent motivació més popular, sobretot a les platges de Montgat, Badalona i Sant Adrià de Besòs (27,4 %). A les platges del sud de Barcelona destaca també la motivació del lleure/relax, fet que possiblement està relacionat amb la baixa densificació. I si ho mirem des del punt de vista de la despesa per usuari, s’estima que la despesa mitjana és d’uns 4,9 euros per visita. A Badalona, part de la despesa estaria derivada amb l’aparcament, segons l’estudi.