El català és la llengua més utilitzada a la retolació comercial de Badalona (54,4 %), seguida dels rètols ambivalents o sense contingut lingüístic (24,3 %). Aquesta és una de les dades que s’extreu de la darrera onada (2016) de l’estudi Ofercat, promogut per la Direcció General de Política Lingüística del Departament de Cultura, que es van donar a conèixer dijous 19 d’abril a l’Ajuntament de Badalona, en una sessió de treball amb representants municipals, del Consorci per a la Normalització Lingüística i agents econòmics de la ciutat. L’estudi també revela que un 73,3 % de comerciants de la mostra s’adapta al català, quan el client l’utilitza.
L’Ofercat és un estudi que permet conèixer l’oferta lingüística del comerç d’una ciutat mitjançant la tècnica de l’observació, que recull la llengua escrita de la retolació de l’establiment comercial i la llengua d’atenció oral dels dependents. A Badalona, a través d’un procediment de mostreig per 10 rutes estratègiques i aleatòries, s’han observat 478 establiments comercials.
L’estudi ha servit de base per a l’elaboració del Pla Integral de foment de l’ús del català al comerç (PIFUC), que inclou l’edició de material de difusió específic per als comerciants de Badalona i Sant Adrià, solucions ràpides i àgils per a les necessitats lingüístiques en petita retolació, informació i difusió del serveis que ofereix el Centre de Normalització Lingüística i informació específica sobre normativa i aprenentatge de llengua per als establiments regentats per persones nouvingudes.
Associacions de comerciants
Representants de 6 associacions de comerciants i d’associacions de venedors de mercats municipals, responsables municipals de l’Àrea de Promoció Econòmica, Comerç, Consum i Turisme, de l’Àrea d’Urbanisme de Badalona van mostrar la seva satisfacció pels resultats de l’estudi presentat en aquesta sessió de treball.
En el transcurs de la trobada els representants de les associacions de paradistes i de comerciants van expressar algunes millores que es podrien aplicar als serveis que ofereix el CNL de Badalona i Sant Adrià per a tots els comerços, com ara l’aprofitament de les TIC per arribar a les diferents tipologies de comerciants, atès que tres de les variables que més influeixen en els usos lingüístics són l’origen de la propietat de l’establiment, el sector d’activitat i la presència de franquícies.
La Direcció General de Política Lingüística i el Consorci per a la Normalització Lingüística promouen l’ús del català al món de l’empresa i el comerç amb diverses accions, com ara els programes Català i empresa, ja estàs al dia?, adreçat principalment a petites empreses; Emmarca’t, adreçat a grans marques i corporacions, o el suport a programes com Comerçlocal.cat, que s’orienta especialment al petit comerç local.