Un grup d’alumnes de l’Institut Pompeu Fabra de Badalona ha dissenyat i fabricat un mini satèl·lit dins del prestigiós programa educatiu CanSat, impulsat per l’Agència Espacial Europea. Aquest innovador projecte ha permès als estudiants construir un dispositiu funcional de la mida d’una llauna de refresc capaç de mesurar diversos paràmetres com la temperatura, la pressió atmosfèrica, l’altura i el temps.
L’equip, format per diversos estudiants de l’institut, inclou les alumnes Karla Castellanos i Martina Gazull, que formen part activa del projecte i representen l’equip “CanSat Badalona 1”. El seu treball s’ha centrat en dissenyar, construir i programar el satèl·lit per complir amb els reptes establerts pel programa.
El programa CanSat de l’Agència Espacial Europea està dirigit a fomentar les vocacions científiques i tecnològiques entre els joves a través d’un repte pràctic que els permet experimentar com seria dissenyar i operar un satèl·lit real. Els dispositius desenvolupats es llancen des d’una altura considerable mitjançant un coet o un globus, simulant una missió real. Durant el descens, els satèl·lits registren i transmeten dades que els equips han d’analitzar posteriorment.
Karla Castellanos i Martina Gazull han destacat el gran aprenentatge que han adquirit durant el projecte. “Aquesta experiència ens ha permès entendre com funciona la tecnologia espacial i treballar en equip per superar reptes reals. Ens hem sentit com autèntiques enginyeres!”, expliquen amb entusiasme.
Amb aquest projecte, l’Institut Pompeu Fabra es posiciona com un referent en la promoció de projectes STEAM (Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques) a Badalona, demostrant com els estudiants poden aplicar els seus coneixements en reptes pràctics amb un gran impacte educatiu.
El CanSat Badalona 1 es prepara ara per a la següent fase del programa, on competirà amb altres equips d’arreu del territori. Aquest projecte és un exemple de com la ciència i la tecnologia poden inspirar els joves a explorar nous horitzons i contribuir al futur de l’enginyeria espacial.