Representants del Consell dels Infants de Badalona (CIB) llegiran a la plaça de la Vila, dilluns, 20 de novembre, el manifest dels Drets dels Infants. Aquest manifest està promogut pel Consell Nacional dels Infants i els Adolescents de Catalunya, amb la col·laboració dels Consells Municipals d’Infants d’arreu de Catalunya amb motiu de la commemoració del Dia Mundial dels Drets dels Infants. La lectura del manifest tindrà lloc a les 18 hores a la plaça de la Vila on el Consell dels Infants tindrà instal·lada una parada on es mostraran les activitats i el funcionament d’aquest òrgan de participació dels nens i nenes de Badalona. Precisament dimecres passat, 15 de novembre, el Plenari del Consell dels Infants, amb representants de 31 escoles, centres educatius i d’esplai de la ciutat, van participar activament en fer propostes vinculants per al disseny de les zones de jocs infantils de Badalona. Amb motiu del Dia Mundial dels Infants es penjarà al balcó de l’Ajuntament la pintura del projecte “WHY?” de Carme Solé Vendrell, il·lustradora, pintora i promotora que va cedir la imatge al CIB fa dos anys. Fins ara s’ha anat exposant i fent un treball sobre què representa aquesta pintura amb el rostre d’un infant que pateix les conseqüències de la guerra, de setmana en setmana, en diferents centres del CIB i es continuarà fent a partir del mes de desembre. El manifest dels Drets dels Infants que es llegirà a la plaça de la Vila exposa els punts següents:
· “L’adolescència és el procés de transformació d’infant a adult. Els problemes que es plantegen són: les xarxes socials, la televisió, la comunicació amb la família, la falta de models a seguir, fer els problemes grans o exagerats, dependència de la tecnologia i les drogues (l’escapatòria dels problemes). Les propostes per solucionar aquests temes són: fer mediacions amb l’institut, tenir espais per parlar i desconnectar fora i dintre de l’escola, conscienciar les responsabilitats, que t’ajudin a dependre de tu mateix i potenciar les xerrades sobre els problemes de l’adolescència.
· La desigualtat monetària és molt present a la societat. Els problemes que ens preocupen són: poca accessibilitat a la salut, l’educació i a la roba, marginació per culpa de no obtenir prou objectes, desigualtat a les escoles (no es poden pagar les colònies, llibres, material escolar…).
· Les propostes per solucionar aquest problema són: podríem fer més beques de tots els tipus possibles (menjador, educació, activitats lúdiques…), també ens sembla que falten recollides de diferents coses de joguines, medicines, aparells electrònics… espais voluntaris gratuïts per fer extraescolars o classes de reforç, fer menjadors socials en bones condicions, ajudes socials, reutilitzar material escolar per no haver de comprar-los cada any, fer orientacions cap a la seva situació emocional i saber tractar aquestes situacions, ajuda per aconseguir feina a qui ho necessiti, no excloure, crear més entitats de part de donació de diners o aliments i habilitats, millorar condicions de treball i sous.
· També creiem molt necessari tenir espais on parlar i compartir la nostra opinió i sentiments. Els problemes que són més freqüents són: no hi ha lloc per parlar de qualsevol tema, fer més activitats per parlar i conèixer gent, poca informació d’on estan aquests espais i com funcionen. Les propostes per millorar en tots aquests aspectes, hem pensat que podrien ser: apuntar-se a casals, esplais, o diferents activitats per donar la nostra opinió, crear més consells d’infants, més espais per a joves, informar a les escoles d’on es troben i com funcionen aquests espais, a l’escola.
· L’autoestima és molt important i volem fer saber els problemes que es presenten: posar etiquetes a la gent fa que no puguis ser com ets tu i afecta la teva autoestima, i també desconfies de tu mateix. Per solucionar-ho presentem les solucions següents: fer més xerrades de l’autoestima o jocs amb rere fons, i també debats o vídeos per veure diferents punts de vista d’aquest tema.
· Les relacions socials, és el següent tema que es presenta i creiem que té problemes però també solucions. Els problemes que hem pensat són: ens tanquem molt amb les noves tecnologies i per això la gent no es relaciona molt. Les propostes són: fer activitats amb diferents escoles del municipi per conèixer a més gent i fer rotar els grups de classe.
· L’educació és un tema molt important pel futur de cada infant. Els problemes que tenim són: que no tothom es pot permetre tenir una bona educació i tot està molt relacionat amb els diners. Les solucions són: atenció als nens amb dificultats, adaptar l’educació a tothom, actualitzar les aules i reutilització de materials per no gastar tants diners.
· La integració social dels immigrants no sempre és del tot correcte. Proposem una sèrie de problemes: l’arribada no sempre és correcta, hi ha persones excloses per ser immigrants. Per solucionar-ho podríem: fer acollides, ajudar-los amb la llengua, deixar que s’expressin, ajudar-los amb la nostra cultura i saber com acollir-los.
· L’assetjament escolar és un tema difícil de tractar. Els problemes freqüents són: no comunicar-ho a ningú per por. I solucions: conscienciar des de ben petits, treballar des de l’empatia i fer protocols a les escoles.”
Aquestes són algunes de les qüestions que preocupen els infants i els adolescents i que esperen arribar a solucionar.