Vint anys després de la seva construcció, el Port de Badalona acumula ara mateix més ombres que llums. Vint anys després, el Port s’ha convertit en un espai sense vida, més enllà dels serveis nàutics. La gastronomia ha mort al Port de Badalona. De fet, segons va poder comprovar el TOT, el passat dissabte a la nit no hi havia cap local obert, ni un. Això fa la sensació de port fantasma, sense vida, per molt que l’empresa pública que el gestiona, Marina Badalona, vengui fum.El Port té un problema greu de gestió, de fet segons ha pogut saber aquest mitjà, el festival de música “Les Nits al Port” celebrat durant l’estiu de 2022 va deixar pèrdues importants per l’ens públic. El principal motiu va ser la poca venda d’entrades. Per aquest motiu, l’estiu passat el Port no va celebrar aquest festival. A més, durant els darrers mesos el Port ha anat minvant les seves activitats culturals o bé que podien aplegar públic, com la Rebuda dels Reis d’Orient. Per tot plegat està clar que els ciutadans de Badalona li han donat l’esquena al Port, i podríem dir que des dels seus inicis. Sense oferta gastronòmica, tot i que ara uns valents obriran un restaurant, el Port no té vida i l’obertura del Hotel, sembla que no ha ajudat gaire al recinte portuari.
Un projecte molt antic, un port molt nou
El port es va construir en dues fases, la primera a partir dels dic d’abric existents, el contradic i el moll nord. També s’iniciaren les obres del moll de capitania i el pesquer, a més d’ultimar-se el desviament del col·lector de Llevant, on van a parar totes les canalitzacions de la ciutat vers la depuradora del Besòs. La segona fase consistí en el dragament de la sorra per a construir la dàrsena. L’agost de 2005, el port estava totalment acabat i només quedaven algunes obres de menor importància a l’interior del recinte, tot i les grans mancances a la part pesquera: no hi havia ni la llotja ni la fàbrica del gel, fet denunciat per la Confradia de Pescadors de Badalona. Tanmateix, l’accés a la infraestructura convertí el carrer d’Eduard Maristany, en un primer moment, en una espècie de peatge per a aquells que volien creuar vers Sant Adrià o vers el centre de Badalona, fins que es trobà una solució al problema, establint-lo com a zona de pas de franc.
Un port que va començar amb un peatge
L’any 2006, el port de Badalona es va convertir per a alguns veïns de la zona en un car obstacle per anar en cotxe a Sant Adrià de Besòs o a Barcelona. El carrer que comunicava Badalona amb aquestes dues poblacions estava barrat per la tanca portuària, que només s’obria pagant 50 cèntims. Els veïns de la façana marítima havien de pagar si volien utilitzar aquest camí i estaven tan indignats que no descarten arribar als jutjats si feia falta. L’Ajuntament considerava que tenien d’altres vies per desplaçar-se fins a les localitats veïnes. Finalment, el peatge de 50 cèntims es va retirar, i ara creuar el port és gratuït.
Un grup d’amarradors, crítics amb la gestió
Des de fa temps, un grup d’amarradors del Port de Badalona, han creat uns perfils a les xarxes socials on critiquen l’estat del recinte portuari. Lavabos bruts i destrossats, aigua bruta, serveis que Marina Badalona no ofereix són algunes de les denúncies que fan el grup d’amarradors.