Can Ruti impulsa la formació a quiròfan amb realitat augmentada pels estudiants universitaris de la UAB

0
1673

La pandèmia de covid ha fet replantejar la formació pràctica d’estudiants de medicina a quiròfans tal i com s’havia fet fins al moment. Les classes virtuals han estat una fórmula per poder seguir fent formació en directe de determinades intervencions i evitar aglomeracions en zones d’especial sensibilitat com son els quiròfans. Però dins d’aquest canvi de model, des del servei de Cirurgia General i la Unitat Docent de la UAB de Germans Trias han volgut anar una passa més enllà per implantar la realitat augmentada a quiròfan, una solució pionera a nivell de Catalunya i de tot l’Estat. A través d’unes ulleres especials amb una càmera incorporada, el cirurgià docent emet la classe en directe des de la seva vista subjectiva durant una operació. Però a més d’emetre l’operació en viu, el cirurgià-docent pot anar incorporant material didàctic sobreimpresionat a la pantalla. El fet de ser unes ulleres virtuals, permet que el cirurgià-docent no hagi de tocar cap material per ensenyar aquestes imatges, un element d’especial interès ja que permet mantenir l’esterilitat de les mans en tot moment. En concret, a la primera classe que es va fer d’aquestes característiques es va fer una primera sessió teòrica des del mateix quiròfan i, seguidament, una classe pràctica amb la visualització d’una resecció de càncer de pàncrees on es podia veure superposat tant material didàctics i models virtuals 3D que permeten visualitzar i comprendre millor la anatomia, com els propis documents assistencials del pacient, com ecografies o TACs. Manel Cremades, cirurgià general, assegura que “aquest nou model docent permet  evolucionar del concepte clàssic de la classe teòrica separada de les pràctiques hospitalàries a un model híbrid, on poder unificar ambdós conceptes, alhora que es facilita la comprensió de procediments que sovint son complexos”. Per la seva banda, el Dr. Esteve Cugat, responsable de la unitat de cirurgia Hepato-Bilio-Pancreàtica, i també impulsor de la iniciativa, assegura que “aquesta eina, que té un gran recorregut a nivell assistencial, ha permès donar solució a un problema en el camp docent en un context de dificultats com és la pandèmia del Covid”. 

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari
Introduïu aquí el vostre nom