La Plataforma per la Llengua ha denunciat un “increment” de casos de discriminació lingüística a pacients en centres de salut catalans, que, segons afirma, són “sistemàtiques” i “no s’investiguen”. Un d’aquests casos denunciats ha passat al CAP de Martí i Júlia, a Casagemes. Segons la Plataforma, a una usuaria del CAP de Martí i Júlia li van canviar la metgessa de capçalera a una pacient. La nova facultativa no entenia el català, però la pacient, una dona d’edat avançada, tenia dificultats per expressar-se en castellà i no s’hi podia comunicar satisfactòriament, sempre segons la Plataforma.
Quan van presentar una queixa i van demanar un canvi de metge, l’hospital va denegar-los el canvi tot dient que hi havia nous metges i que calia “donar-los una oportunitat”. A més, comminaven les usuàries a “fer unes quantes visites per conèixer la professional assignada abans de rebutjar-la”. Tot i que inicialment se li denegués el canvi, la usuària va aconseguir-lo a base d’insistir i contra la voluntat inicial del centre, segons ha explicat la plataforma. D’altra banda, el Departament de Salut ha considerat “aïllats” la vintena de suposats casos de discriminació lingüística en el que va de 2019 a Centres d’Atenció Primària i hospitals de Catalunya que ha denunciat la Plataforma per la Llengua. Són presumptes confrontacions de metges amb pacients motivades per la llengua, principalment perquè els facultatius no entenen el català i els pacients no volen canviar d’idioma. Salut recorda que com a responsable de vetllar perquè el català sigui llengua vehicular al sistema sanitari facilita als professionals el coneixement de la llengua i ofereix informació i un curs gratuït de català per als estudiants de fora de Catalunya que vénen a fer-hi la residència.