Segons l’estudi Ofercat 2023, el català segueix sent la llengua més utilitzada en la retolació identificativa i informativa dels establiments comercials de Badalona, amb un 53,1 % i un 46,5 %, respectivament. En canvi, el castellà mostra una presència creixent, arribant al 43,6 % en retolació informativa.
En l’atenció oral, el panorama canvia: només el 24,8 % de les salutacions es fan inicialment en català, mentre que el castellà predomina amb un 66,3 %. Pel que fa a la disponibilitat lingüística, és a dir, l’adaptació al català quan el client s’hi adreça, els comerciants responen en aquesta llengua en un 57,9 % dels casos.
Aquestes dades reflecteixen l’impacte de l’evolució demogràfica a Badalona, on el 29,6 % dels titulars de comerços han nascut a l’estranger, un percentatge que s’ha gairebé duplicat des del 2016.
Diferències per sectors comercials
Els sectors de l’alimentació i la salut i estètica destaquen per l’ús del català en retolació (76,3 % i 53,4 %, respectivament). En canvi, la restauració presenta les xifres més baixes en retolació informativa (25,4 %) i salutació oral (14,6 %). En disponibilitat lingüística, però, sectors com la salut i estètica (77,5 %) i l’oci (75 %) obtenen resultats destacats.
Pla Ofercat 2024-2028
L’Ofercat, que analitza la situació lingüística del comerç a Catalunya, comptarà amb noves línies d’acció per al període 2024-2028. El seu objectiu és reforçar la presència del català i millorar-ne la disponibilitat en l’atenció al públic, especialment en sectors on els percentatges són més baixos.
Aquest estudi ha analitzat 521 establiments comercials, un mercat municipal i una gran superfície, oferint una radiografia detallada de l’ús del català en l’entorn comercial badaloní.