Núria Casals
Els cinemes de Badalona no van tenir, en general, durant aquestes dècades, una programació cinematogràfica específicament pensada per a les festes nadalenques. Eren anys, sobretot els primers, en què les sales programaven el que podien i no el que volien. No és fins als seixanta que s’observa, a iniciativa d’algun empresari, la política d’estrenar films d’artistes infantils o juvenils per atraure el públic escolar en període de vacances.
Potser l’estrena més important de la dècada dels quaranta va ser la de la nit de Nadal de 1941, al Victòria, que va programar la famosa producció Disney Blancanieves y los siete enanitos, amb l’assistència de l’alcalde, Salvador Serentill, i altres autoritats. Publicitada de forma destacada per la premsa local, crida l’atenció que s’anunciés que la sessió començaria a 1/4 d’11 acabaria a les 11:40 perquè els espectadors poguessin assistir a la Missa del Gall. Altres títols destacats van ser Vive como quieras, programada al Nou aquell mateix Nadal; Si no amaneciera, que el 1943 van exhibir alhora el Principal, el Victòria i el Zorrilla; Historias de Filadelfia al Zorrilla el 1944, i Las campanas de Santa María el 1947 al Nou.
Pel que fa als anys cinquanta, destaca l’exhibició el 1951, al Principal, de Qué bello es vivir!, que ja havien estrenat el Victòria i el Zorrilla tres anys enrere, però no per Nadal, film que des de fa anys és un clàssic d’aquestes festes perquè sempre el programa alguna cadena de televisió. Altres títols rellevants per la seva importància o per la popularitat que aconseguiren van ser Trece por docena, Un americano en París, El ruiseñor de las cumbres (Victòria, 1951, 1952 i 1959, respectivament), Música y lágrimas, 20.000 leguas de viaje submarino, Ariane (Picarol, 1954, 1955 i 1957), Las chicas de la Cruz Roja (Principal, 1958) i El día de los enamorados (Nou, 1959).
Com veiem, una mica de gairebé tot: un musical, un melodrama biogràfic, una pel·lícula d’aventures, una romàntica…, i algunes per a tots el públics. Amb El ruiseñor de las cumbres, que tenia Joselito de protagonista, començaria la tendència apuntada al principi. Així, el Victòria va estrenar el 1960 Un rayo de luz, el debut de Marisol, que es va convertir de seguida en una icona del cinema espanyol, de la qual va projectar l’any següent Ha llegado un ángel i Marisol rumbo a Río el 1963. De la seva banda, el Nou estrenà, el 1962, Tú a Boston y yo a California, que va ser el descobriment aquí de l’actriu juvenil anglesa Hayley Mills. A destacar també El maravilloso mundo de los hermanos Grimm (Victòria, 1966), presentada en format convencional per bé que havia estat filmada amb el sistema Cinerama. Remarquem, finalment, dues cintes importants: l’oscaritzada superproducció Lawrence de Arabia (Victòria, 1965) i Bonnie & Clyde (Picarol, 1969).