El govern de Badalona recuperarà en poques setmanes el cotxe fotomulta de la Guàrdia Urbana, per tal de sancionar els conductors incívics. La recuperació del cotxe, segons ha pogut saber aquest setmanari, respon a l’augment d’actituds incíviques com aparcar en doble fila o a les voreres. Fonts municipals han confirmat que la recuperació del cotxe serà “imminent”. La tornada del vehicle sancionador anirà acompanyada d’una campanya als centres educatius de la ciutat sobre la mobilitat urbana sostenible. L’objectiu és reduir les dobles files, durant l’entrada i sortida de les escoles. El cotxe que ara recuperarà la Guàrdia Urbana, estarà equipat amb aparells fotogràfics i informàtics que permetrà als agents incidir en “l’incivisme viari”. El vehicle serà especialment efectiu per sancionar al moment els vehicles estacionats en doble filera o en aparcaments indeguts sobre la vorera, així com per evitar l’ocupació dels carrils-bus. L’objectiu primordial és reduir els punts negres d’incivisme viari on es repeteixen episodis d’aparcament en doble filera, estacionament indegut, ocupació de càrrega i descàrrega i ocupació de zones reservades a taxis i autobusos. Ara per ara, queda per saber l’horari que tindrà aquest cotxe sancionador a la via pública i quines novetats incorporarà el vehicle.
El cotxe sancionador va començar a funcionar fa 10 anys
A finals del mandat 2003-2007, el regidor de seguretat de l’època, el socialista Eduard Tortajada, adquiria un cotxe per la Guàrdia Urbana per caçar els conductors, a través d’una màquina de fotos incorporada, que cometessin infraccions. El cotxe no va estar actiu fins al novembre del 2007, sota el mandat del convergent Ferran Falcó, al capdavant de seguretat. Aleshores Falcó destacava que volia acabar amb l’incivisme viari. Just mesos abans de les eleccions municipals, del 2011, el cotxe va deixar de circular. El principal problema, tal com va admetre el govern sociovergent, era que a vegades el cotxe multava a conductors que havien d’estacionar durant uns minuts per tal d’acompanyar una persona d’edat avançada o amb alguna discapacitat funcional. Durant el mandat del PP, el cotxe va tornar al carrer, fins 6 mesos abans de les eleccions del 2015. Segons el regidor del PP, Miguel Jurado, just en aquella època va acabar-se el contracte de lloguer del sistema i l’opció que hi havia sobre la taula era comprar-lo.
Quins són els principals punts negres de Badalona?
Tot i que no hi ha cap estudi publicat, els principals punts negres on més conductors aparquen en doble fila estan localitzats per zones i hores. Els principals els trobem al barri del Centre, a l’Avinguda President Companys, Martí Pujol, Francesc Layret, Francesc Macià, Mossèn Anton Romeu o Temple. Fora del Centre, destaquen alguns carrers com l’Avinguda Alfons XIII o Ramiro de Maeztu, a Llefià o la plaça Alcalde Mament, a Sistrells. A destacar també els entorns de l’Hospital Germans Trias i Pujol on molts conductors aparquen en doble fila per manca d’aparcament. Pel que fa a les hores, destaquen, per sobre d’altres horaris, les entrades i sortides a les escoles o també per comprar en algun establiment en concret.