No han passat ni dos mesos i el nou carril VAO de l’autopista ja s’ha guanyat més detractors que no pas conductors que hi estan a favor. La Generalitat de Catalunya anunciava aquest carril amb el titular que faria promoure el transport públic i els cotxes privats amb dos o més ocupants. Unes setmanes després d’aquest anunci, la realitat és un altra. En plena hora punta, les retencions han augmentat, i molt, i els vehicles molts dies ja estan totalment aturats a l’alçada d’Alella, un punt on abans no era habitual, si no era per un accident. El nou carril VAO ha portat un mal de cap als conductors que volen entrar a Barcelona i més retencions, vehicles aturats i molta més contaminació, sobretot al terme municipal de Badalona. El govern de la ciutat ja ha manifestat els seus dubtes sobre aquest nou carril VAO, perquè de moment ja és un nou focus de contaminació. L’alcalde de Badalona, Xavier Garcia Albiol, ha assegurat en declaracions al diari La Vanguardia que “donarem un marge de temps per a veure com evoluciona, però si genera més retencions que abans demanarem a la Generalitat que ho elimini”. En els mateixos termes s’expressa Joan Callau, alcalde de Sant Adrià de Besòs: “la intenció és bona, si realment aconsegueix reduir el 50% de contaminació, però si en lloc d’això genera retencions demanarem solucions”. Per la seva part, el director general d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Xavier Flores, assegura que el col·lapse de vehicles en aquest tram de la C-31 on s’ha implantat el carril bus-VAO no allarga la caravana més de 5 minuts, respecte abans de la seva implantació. També en declaracions a la Vanguardia, Flores defensa que “fomentar que hi hagi més persones en cada cotxe” fins a reduir el 50% del trànsit rodat en l’accés nord de Barcelona. La Generalitat ha recordat que el 90% dels vehicles que entren a la capital catalana, en hora punta, ho fan amb només un ocupant.
Al nou carril VAO poden circular els vehicles amb dos ocupants
El carril VAO es va crear principalment perquè hi circulin vehicles en els quals viatgen més d’una persona, per això s’anomena Vehicles d’Alta Ocupació. Així, està destinat a cotxes o altres vehicles que transportin persones i, com a norma general, no pot ser utilitzat amb cap altre tipus de finalitat de transport. El nombre d’ocupants pot variar i s’indica a cada tram. En el cas del carril VAO de Badalona pot circular els vehicles amb dos ocupants o més.
Les dades del nou carril VAO de l’autopista
El passat 11 d’agost a la matinada entrava en funcionament el nou carril bus VAO a la C-31 a Badalona en direcció Barcelona. Són 4 quilòmetres que desemboquen a l’accés a la capital catalana i que van senyalitzar-se a la calçada ja existent. La Generalitat calcula que els dies feiners aquesta via absorbeix 5.000 vehicles cada hora en els moments punta, motiu pel qual el secretari d’Infraestructures i Mobilitat, Isidre Gavín, va dir que vol prioritzar la circulació del transport públic i beneficiar els vehicles privats amb dos o més ocupants. Tot i això, cap línia d’autobús comunica Badalona amb Barcelona, per autopista, tal com ja explicava l’edició digital del TOT, el passat mes d’agost. D’altra banda, el projecte del carril bus VAO a Badalona compta amb dues fases més. Hi ha un segon pas que preveu la creació d’un carril addicional a la C-31, amb una obra “d’entre 4 i 5 milions d’euros”. En un tercer estadi, hi ha projectada una plataforma per elevar el carril bus VAO, amb una inversió “d’entre 12 i 14 MEUR”.