L’educadora especial amb què compta Qadir, alumne de 5è curs de l’escola Ítaca de Badalona, va detectar que tenia problemes per seguir les classes i va intuir que podia estar afectant-lo una mala visió. La taca a l’ull que presentava en Qadir també va alertar el professorat i va motivar, gràcies a la involucració del col·legi, la seva inclusió fa un any al Programa de salut ocular en la infància desfavorida, que porta a terme la Fundació IMO amb el suport de l’Obra Social ”la Caixa” i de
Càritas Catalunya. Les campanyes de revisions gratuïtes que ofereix la Fundació IMO van permetre confirmar que en Qadir patia estrabisme i que presentava un nevus conjuntival (tumor pigmentat generalment benigne), de manera que se li va fer seguiment als 6 mesos i, posteriorment, se’l va derivar a l’Institut de Microcirurgia ocular (IMO) per valorar la correcció quirúrgica de la seva desviació ocular i descartar la malignitat d’aquesta piga a la superfície de l’ull. Les visites i les proves necessàries, així com la cirurgia de l’estrabisme i l’extracció del nevus que se li va practicar al gener, van ser costejades per la Fundació IMO, responsable de tot el procés oftalmològic. Aquest mes de març, en una nova campanya del Programa de salut ocular en la infància desfavorida, s’ha
controlat l’evolució postoperatòria correcta d’en Qadir, que “fa una altra cara i es mostra molt més somrient, comunicatiu i participatiu a classe, on està més atent i receptiu”, segons expressa la direcció de l’escola Ítaca. Des d’aquest centre posen en relleu que, com en el cas d’en Qadir, procedent del Pakistan i arribat a
Badalona fa al voltant d’un any, “moltes famílies tenen barreres idiomàtiques i desconeixen el funcionament del sistema sanitari, de manera que per falta d’informació i/o de recursos la visió dels fills queda sovint desatesa.”Aquí rau la importància del personal docent com a enllaç entre les famílies i els
professionals de la salut que participen en el programa de la Fundació IMO. Com destaca la Dra. Ana Wert, oftalmòloga pediàtrica de l’IMO, “el professorat passa moltes hores amb els petits mentre realitzen tasques com llegir o veure la pissarra. A més, té la facilitat de poder comparar entre diversos nens que es troben en el mateix rang d’edat i, amb això, apreciar si tenen algun grau de dificultat.” Per això, l’especialista explica que, malgrat que “les revisions de la Fundació IMO se centren en P4 –edat clau per diagnosticar i per tractar precoçment defectes refractius o patologies com l’ambliopia (ull gandul) i l’estrabisme–, prop de la meitat dels escolars que finalment són atesos a les campanyes de revisió són alumnes de cursos superiors. La majoria no han acudit mai abans a l’oftalmòleg i són derivats pels docents davant la sospita d’un possible problema visual.