La Fundació Vila Casas sintetitza l’eclecticisme de l’escultura catalana contemporània a Can Mario de Palafrugell (Baix Empordà). L’entitat hi exposa les 40 obres finalistes al Premi d’Escultura, que aquest any ha arribat a rebre la xifra rècord de 401 propostes. “Un èxit que fins i tot ha sorprès la mateixa fundació”, diu el director d’art de la Vila Casas, Àlex Susanna. “Artistes sèniors i joves ens ensenyen com l’escultura és diversa, rica, heterogènia i innovadora”, afirma Susanna, que compara la mostra de Palafrugell amb aquella que al 1986 va reunir les avantguardes escultòriques –en aquest cas, del segle XX- al Pompidou de París. En paral·lel, la programació d’estiu a Can Mario també reivindica el llegat del badaloní Joan Pedragosa.
Aquest 2021, aprofitant la donació que ha rebut de la seva vídua, la Vila Casas reivindica el llegat del dissenyador gràfic i escultor Joan Pedragosa (Badalona, 1930 – Barcelona, 2005). “La gran sort d’aquesta petita gran exposició és que funciona molt bé com a compendi de tot el seu repertori formal i rítmic, que ens mostra totes les possibilitats del llenguatge artístic de Pedragosa”, explica Susanna. L’exposició ‘Beta & Co’ aplega 53 prototips i cinc escultures de petit format –la majoria, fetes amb fusta de balsa- i una obra d’acer monumental. Es titula Beta, en homenatge precisament a l’esposa de l’artista Beta Albuixech, i com subratlla la fundació, “permet entendre l’essència del projecte: com a partir de les maquetes s’imaginen les obres finals”. El director d’art explica que la mostra permet veure com el pas de Pedragosa per l’Europa central, i la descoberta del cubo-futurisme i del constructivisme, van contribuir a “permetre-li fer el salt de les planimetries a la tridimensionalitat”. Va ser en aquest moment quan van néixer les seves escultures de taula, basculants i desmuntables, que l’artista va batejar com a “geometria opcional”.