La Zona de Baixes Emissions que Badalona tindrà a partir de 2023

0
6577

Sembla que els efectes del canvi climàtic o la contaminació ambiental siguin termes que no ens toquin d’aprop i es quedin en les notícies de la televisió. Actualment, l’àrea metropolitana de Barcelona té una de les pitjors qualitats de l’aire d’Europa. Unes dades que no es queden només en això, sinó que es trasllada en el fet que estem respirant cada dia un aire que genera greus afectacions per a la salut de la població. La principal font d’aquesta contaminació atmosfèrica són els cotxes.

El ple de l’Ajuntament de Badalona ha aprovat l’ordenança municipal que regularà una Zona de Baixes Emissions (ZBE) al municipi. La normativa finançada pels fons Next Generation-EU entrarà en vigor l’1 de gener del 2023 i prohibirà als vehicles sense distintiu ambiental de la DGT circular per tot el terme municipal de Badalona de dilluns a divendres entre les 7 del matí i les 8 de la tarda.

Multes de 200 euros a partir del 2024

Inicialment, el gener del 2023, s’enviarà una carta informativa a casa dels vehicles infractors. No serà fins a l’1 de gener del 2024 que es començaran a multar amb 200 euros als vehicles de fins a 8 places i les motos (categories M1 i L) sense cap distintiu mediambiental. Recordem que els distintius mediambientals poden ser: Zero emissions, Eco, C i B. Set mesos més tard, a partir de l’1 de juliol, també se sancionaran furgonetes, camions i autobusos (categories N1, N2, N3, M2 i M3). L’àrea delimitada del municipi en la qual entrarà en vigor la mesura és la delimitada en el ‘Plànol de delimitació de la ZBE al municipi de Badalona’.

El control de vehicles es realitzarà automàticament mitjançant un sistema de lectura de matrícula amb càmeres fixes distribuïdes per les zones limítrofes i l’entrada a la B-20. Les multes tindran un recàrrec del 30% per aquells conductors reincidents. Durant el període de transició, tot l’any 2023, el consistori desplegarà una campanya informativa, conjuntament amb l’AMB, i farà sessions divulgatives per fer pedagogia de la norma.

 

A qui no afecten les restriccions?

La mesura no afecta a tots aquells vehicles amb autoritzacions especials (com els de transport de persones amb mobilitat reduïda i els de transport de persones amb malalties) o als vehicles d’autònoms que acreditin que els falten cinc anys de cotització per jubilar-se. Un altre cas excepcional serà vehicles que transportin persones malaltes que podran circular demanant autoritzacions puntuals, amb un màxim de 24 per any. També passarà amb els vehicles de tallers mecànics. Totes aquestes autoritzacions puntuals s’hauran de sol·licitar amb un dia d’antelació.

L’opinió dels badalonins

Des d’El TOT vam llençar una enquesta a les nostres xarxes socials perquè els usuaris es posicionessin a favor o en contra de la mesura. La posició contrària a la mesura va guanyar per la mínima amb un 53,8%. Això exemplifica la controvèrsia que està causant a la població aquesta normativa. Trobem una opinió molt polaritzada entre aquells que entenen que és una mesura necessària per a la salut dels ciutadans dins de les ciutats d’avui en dia i els altres que veuen injust multar a la població podent dur a terme altres tipus d’accions més efectives.

Aquesta mesura, que ja va entrar en vigor a Barcelona, s’ha presentat com a eina definitiva per millorar la qualitat de l’aire, però el cert és que la disminució de la contaminació atmosfèrica a la ciutat comtal, de moment, no és l’esperada. A més, és una normativa que afavoreix aquelles persones amb més capacitat econòmica: qui va necessitar continuar circulant, i tenia prou diners per adquirir un nou cotxe que compleix amb alguns dels distintius mediambientals, va comprar un nou vehicle. Ningú nega que s’han de dur a terme mesures de forma immediata per millorar les condicions mediambientals de les ciutats. La població s’ha d’anar preparant per adaptar-se durant els següents anys a certes mesures que busquin millorar la salut de les persones i trobar consensos perquè siguin tan justes com sigui possible per a tots els ciutadans.

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari
Introduïu aquí el vostre nom