L’AMB ampliarà i generalitzarà el servei de parades intermèdies a demanda del Nitbus, que vetlla per la seguretat dels col·lectius més vulnerables, com les dones i els menors, i permet que els usuaris s’aproximin el màxim possible a la seva destinació en horari nocturn. Concretament, l’AMB aprovarà que tot el servei de bus nocturn de l’AMB que circula fora de l’àmbit de les rondes de Barcelona disposi del servei de parades intermèdies a demanda. Està previst que es comenci a implementar durant el mes d’abril.
“La potència d’aquesta nova mesura radica en el fet que passem d’oferir el servei en trams acotats d’algunes línies i alguns municipis a fer-lo extensiu a tota la xarxa de Nitbus que circula per l’àmbit metropolità fora de l’anell de les rondes de Barcelona”, explica el vicepresident de Mobilitat, Transport i Sostenibilitat de l’AMB, Carlos Cordón. “Amb aquest nou pas generalitzem el servei i promovem una mobilitat i una xarxa de bus metropolità de qualitat, segura, equitativa i inclusiva”, afegeix Cordón.
Així doncs, el servei de parades intermèdies a demanda arribarà en total a 16 línies de Nitbus (N1, N2, N3, N6, N8, N9, N11, N12, N13, N14, N15, N16, N17, N18, N19 i N20) i 17 municipis metropolitans: Badalona, Barcelona, Montgat, Montcada i Reixac, Tiana, Viladecans, Gavà, Castelldefels, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Esplugues de Llobregat, Santa Coloma de Gramenet, Sant Adrià de Besòs, Sant Feliu de Llobregat, Cornellà de Llobregat, el Prat de Llobregat i Sant Boi de Llobregat. A partir d’aquí, l’AMB segueix oberta a analitzar les necessitats d’estendre el servei de parades a demanda a altres àmbits on el servei encara no estigui present.
Segons una enquesta de l’AMB per avaluar la percepció de seguretat dels usuaris del Nitbus, el 13 % de les persones enquestades se senten insegures durant els desplaçaments nocturns. En el cas de les dones i els menors de 21 anys, aquest percentatge s’incrementa fins al 17 % i el 24 %, respectivament. En el 25 % dels casos, aquesta percepció es produeix en baixar de l’autobús i durant el trajecte posterior.
Sistema de funcionament de les parades intermèdies a demanda
El sistema de funcionament de les parades intermèdies a demanda del Nitbus requereix que s’avisi el conductor del lloc aproximat, fora d’una parada programada, on es vol que el bus pari, sempre dins de la ruta oficial de la línia. Llavors, és el conductor qui decidirà el lloc més segur per aturar-se.
Per assegurar unes condicions mínimes de seguretat per als usuaris, caldrà baixar de l’autobús per la porta del davant, en trams urbans on el vehicle pugui parar arrambat a la vorera o sobre un pas de vianants (o just abans de la línia on han de parar els vehicles quan el semàfor està en vermell).