L’Avinguda Maresme i el carrer Alfons XII les zones més inundables de Badalona

0
1907

L’investigador de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) Eduardo Martínez, de l’Institut Flumen, ha examinat les incidències que vianants i vehicles poden patir davant les precipitacions molt intenses. El projecte mostra la perillositat, els riscos i els danys que poden derivar-se d’una incorrecta planificació urbana. El treball inclou un estudi de cas sobre la ciutat de Badalona, on s’ha dibuixat el mapa de risc per inundacions. Aquest estudi s’emmarca en el projecte BINGO 2015-2019, que té com a finalitat proporcionar coneixement pràctic sobre els efectes del canvi climàtic i està finançat pel programa de recerca i innovació de la Unió Europea Horizon 2020. Per crear els mapes de perillositat dels carrers de la ciutat s’han considerat pluges que tenen lloc només una vegada cada un, cinc, deu, cent i 500 anys. 

Per definir el risc concret de cada una de les zones de Badalona, l’estudi ha tingut en compte els nivells de perillositat considerats durant els assajos (baix, mig i alt) i la vulnerabilitat (també baixa, mitja i alta) segons la densitat d’habitatges i l’amplada dels carrers. El mapa representa els tres patrons de perill en tres colors: verd (quan és baix), taronja (mig) i vermell (quan el risc és alt). S’observa que únicament en casos d’absoluta excepcionalitat, en pluges que tenen lloc, de mitjana, cada 500 anys, Badalona presenta algun carrer amb risc alt per als vianants. La zona més crítica es troba a l’avinguda del Maresme i a l’avinguda d’Alfons XII, una àrea industrial situada a la part més meridional del municipi. En qualsevol cas, fins i tot en el pitjor dels supòsits de precipitació contemplats, la major part del municipi té un nivell d’inseguretat baix.   

Impacte econòmic 
A més dels mapes de risc, la tesi presenta els costos econòmics estimats sobre vehicles que es poden arribar a derivar d’inundacions per pluges fortes. En cas de precipitacions que es donen de mitjana cada un, cinc o deu anys, les àrees de risc són escasses. En canvi, s’observen alguns carrers amb un nivell alt de risc per a escenaris de pluges que tenen lloc cada cent o 500 anys. Igualment, les avingudes del Maresme i d’Alfons XII són les zones més crítiques del municipi. 

En situacions de pluges extremes, que tenen lloc cada 500 anys, els costos dels danys que es poden causar en el parc de vehicles badaloní supera els deu milions d’euros. En escenaris de precipitacions que es repeteixen cada cent anys, el dany econòmic és també considerable (més de sis milions d’euros) i, fins i tot, en el cas que es produïssin pluges no tan excepcionals de les que succeeixen cada cinc anys, es produirien costos econòmics en automòbils per valor d’uns 700.000 euros.

Aquest estudi de cas serveix com a eina de sensibilització, ja que presenta, de manera pràctica, l’aplicació dels criteris de perillositat proposats, i ofereix una metodologia per a l’avaluació dels danys econòmics sobre vehicles després d’una inundació. Així que ofereix dades concretes per ajudar als gestors de l’aigua i a les administracions a fer front als problemes causats per inundacions.  

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari
Introduïu aquí el vostre nom