Les obres de construcció del viaducte ferroviari sobre el Canal del Gorg de Badalona estan a punt de finalitzar la seva primera fase. Per al mes de febrer està previst que els trens ja circulin pel desviament provisional que permetrà la construcció del viaducte ferroviari de 180 metres de longitud i un gàlib de 5 metres per superar el Canal del Gorg.
Durant aquesta primera fase, s’està duent a terme la construcció del desviament ferroviari provisional, que té 1.123 metres lineal, i garantirà la circulació dels trens mentre es desenvolupen les fases posteriors del projecte. L’actuació ha requerit, entre altres, la instal·lació de mantes antivibratòries així com de pantalles acústiques per reduir les molèsties al veïnat.
Un dels treballs previs més laboriosos han estat tant els de desviament de serveis afectats, com les comunicacions de seguretat i fibra òptica. També, s’han instal·lat torres de catenària i les vies provisionals.
Una de les actuacions més rellevants d’aquesta fase és la connexió de les vies actuals amb el desviament ferroviari provisional. Aquesta operació es realitzarà en dues actuacions programades durant dos caps de setmana: primer es connectarà la via del costat muntanya i, dues setmanes més tard, la via del costat mar. Les actuacions de connexió provocaran afectacions, però en cap moment es tallarà el trànsit de trens per la ciutat.
El projecte final elevarà les vies ferroviàries per sobre del Canal de Badalona. Així, es millorarà la connexió entre el Port i el teixit urbà i es permetrà el pas d’embarcacions motoritzades. El viaducte, amb 180 metres de longitud i un gàlib de 5 metres, permetrà la construcció d’un canal de 350 metres que connectarà el Port amb la ciutat. Aquest canal comptarà amb 200 amarradors per a embarcacions esportives i 5.000 m² de locals per a usos comercials i portuaris.
Transformació de la façana marítima
En termes generals, es preveu que el projecte, pel que fa al viaducte, estigui completat al primer trimestre de 2026, moment en què el viaducte i el Canal de Badalona configuraran una nova façana marítima integrada al teixit urbà. Posteriorment, s’acabarien les obres de l’entorn. Aquesta infraestructura permetrà millorar la connexió entre els barris del nord de Badalona, la rambla del Gorg i el front marítim, a més d’impulsar l’atractiu turístic i comercial de la zona.
El projecte del viaducte té un cost total de 15,4 milions d’euros, finançats per l’Ajuntament de Badalona (4,9 milions) i Marina Badalona SA (10,5 milions). Aquesta actuació es complementarà, per part d’ADIF, amb la millora de les vies entre Sant Adrià de Besòs i Badalona, que representarà una inversió suplementària de 3,3 milions d’euros. Les obres, executades per la UTE VIADUCTE formada per Dragados i Comsa, han estat dissenyades per minimitzar l’impacte sobre el servei ferroviari i garantir la seguretat tècnica i ambiental en tot moment.