L’hospital de Can Ruti aposta per reduir el soroll a les habitacions

0
1345

L’hospital Germans Trias i Pujol de Badalona està duen a terme actuacions per reduir la intensitat sonora durant les nits per facilitar el descans dels pacients. La posada en marxa de campanyes informatives a dins dels centres ha aconseguit disminuir de manera considerable el soroll a les plantes d’hospitalització. Mesures tan senzilles com abaixar el volum de dispositius electrònics, parlar en veu baixa o canviar els horaris de reposició de material als magatzems permeten millorar el confort dels usuaris.

Problemes de salut

Diversos estudis vinculen el soroll durant el descans amb la hipertensió i la malaltia cardiovascular i coronària, amb problemes en la funció immunitària i hormonal, amb dèficits d’atenció i de memòria, i amb alteracions de l’estat d’ànim. També s’ha observat que la disminució de la intensitat sonora nocturna als hospitals permet reduir l’administració de sedants als pacients. L’Organització Mundial de la Salut (OMS) recomana que a les habitacions dels hospitals no es passi dels 30 o 40 decibels, un nivell equivalent al d’una sala de biblioteca o al d’una conversa en veu baixa. La realitat és que molt sovint se superen aquests nivells als hospitals. De fet, les alarmes de molts equipaments mèdics poden superar els 80 decibels, que és el nivell d’intensitat sonora d’un tren en marxa.

Poques reclamacions

Tot i així, el nombre de reclamacions sobre soroll no arriba al 0,2% del total de les queixes registrades als hospitals de l’ICS. L’any 2016, es van rebre catorze reclamacions per problemes de soroll excessiu. D’altra banda, al darrer estudi PLAENSA de satisfacció sobre atenció hospitalària amb internament, realitzat l’any 2015 pel Servei Català de la Salut (CatSalut), recull un índex de satisfacció del 84,5% respecte a la percepció de tranquil·litat per descansar a la nit. Hi ha experts que afirmen que les interrupcions del son a causa del soroll no impliquen una reducció de la satisfacció, perquè els pacients creuen que són necessàries clínicament.

Referents de soroll

Durant els darrers mesos, a l’Hospital Universitari Germans Trias i Pujol s’han dut a terme reunions amb professionals, que han analitzat l’assumpte del soroll a les àrees d’hospitalització i de crítics, i s’ha passat una enquesta a 120 pacients ingressats. A partir de les trobades i les enquestes, s’han identificat quatre fonts de soroll: activitats de comunicació dels professionals (converses del personal o canvis de torn), dinàmiques de treball, aspectes relacionats amb infraestructures i visites als pacients ingressats. L’hospital badaloní ha creat la figura del referent de soroll, un professional que vetlla pel compliment de les mesures per reduir la intensitat acústica a les àrees assistencials del centre. Els professionals que han participat en els grups de discussió són considerats referents de soroll. El Germans Trias ha col·locat a les unitats d’hospitalització cartells que recomanen, durant la nit, tancar les portes de les habitacions, sempre que sigui possible; abaixar la veu durant els canvis de torn, a les sales d’infermeria i als passadissos; reduir la intensitat de la llum; disminuir el timbre del telèfon; evitar l’ús de l’intercomunicador per parlar amb els pacients ingressats, concentrar les diverses intervencions d’infermeria en una sola visita (pressa de signes vitals, administració de medicació, realització de cures, etc.), i aproximar-se al pacient per parlar amb ell. A les unitats de crítics i a Urgències també s’han col·locat avisos que aconsellen tancar les portes dels boxs, disminuir el to de veu i evitar les trucades telefòniques innecessàries durant la nit, entre d’altres.

 

 

 

 

(+) https://www.youtube.com/watch?v=zcUty8ToADc&t=2s

FER UN COMENTARI

Introduïu el vostre comentari
Introduïu aquí el vostre nom