Els que seran una excepció en qualsevol cas són els vehicles de mobilitat reduïda, ambulàncies o serveis funeraris, que sí que podran circular per la ZBE encara que siguin contaminants.
La nova normativa també preveu que els particulars disposin de fins a deu autoritzacions l’any per accedir o circular per la zona -encara que siguin contaminants i ho facin dins l’horari de restriccions- sempre que ho sol·licitin a través d’un registre que s’habilitarà més endavant. Durant la nit, caps de setmana i festius, la circulació a la ciutat no estarà restringida a cap tipus de vehicle.
S’espera que amb l’entrada en vigor de la nova ordenança i els sistemes de control deixin de circular diàriament per la ZBE prop de 50.000 vehicles i que en quatre anys la reducció sigui d’uns 125.000. El control dels vehicles en l’horari de set del matí a vuit del vespre es farà mitjançant un sistema de lectura de matrícules a través d’una setantena de punts de videovigilància instal·lats a la ciutat. A través de la lectura de matrícula es podrà comprovar si el vehicle disposa d’etiqueta de la DGT o és un vehicle categoritzat com a contaminant. En tot cas, no és obligatori portar l’etiqueta de la DGT enganxada al cotxe.
Tipus de multes
Les sancions es dividiran entre infracció lleu (de 200 a 499 euros), greu (de 500 a 999 euros) o molt greu (de 1.000 a 1.803 euros). Les lleus s’aplicaran a les motos, als turismes i a les furgonetes mentre que es consideraran infraccions greus si es tracta d’autocars, furgonetes i camions. Si es circula per la ZBE en cas d’haver-se declarat un episodi de contaminació de l’aire la infracció passarà a ser catalogada com ‘greu’ en el cas de les motos, els turismes i les furgonetes i com a ‘molt greu’ si són autocars, furgonetes o camions. A més, les multes seran acumulatives, és a dir, si un cotxe contaminant accedeix a la ZBE dins l’horari restringit pot ser sancionat tant a l’entrar a Barcelona com per circular dins de la ciutat.