En el cas de les inversions al metro, el passat mes d’agost es va rehabilitar íntegrament 3,3 quilòmetres de via a l’L2, entre les estacions de Verneda (Sant Adrià de Besòs) i Pep Ventura (Badalona). Amb aquesta obra, de 4,3 MEUR, es van corregir, principalment, les filtracions freàtiques i es va substituir un aparell de via, sent l’actuació de més envergadura que TMB ha fet durant els últims anys.
Al mateix temps, des de l’octubre s’estan renovat les vies en un tram de 900 metres de l’L4, entre les estacions de Barceloneta i Ciutadella/Vila Olímpica. L’obra està previst que s’allargui fins el gener, i s’hi ha invertit 2,7 milions d’euros.
Rehabilitació d’estacions de metro
D’altra banda, en relació a les millores a les estacions, TMB està fent obres de rehabilitació integral en vestíbuls de tres estacions, alhora que treballa en la millora d’andanes en dues més. Els treballs de més envergadura tenen lloc a Passeig de Gràcia (L3), Paral•lel (L2 i L3) i Besòs Mar (L4), mentre que a Universitat i Fondo (L1) s’hi estan fent reformes parcials.
Les rehabilitacions integrals consisteixen a reconfigurar vestíbuls per aprofitar millor l’espai, substituir paviments, graons, sostres i revestiments de parets, millorar la il•luminació, renovar la senyalització informativa i el mobiliari i instal•lar barreres de control del tipus més efectiu on sigui necessari.
Finalment, TMB ha destinat durant el 2016 un total de 9,1 MEUR a desplegar el Pla Director de Tecnologies. Entre altres mesures, s’ha renovat part de la xarxa de comunicacions, els sistemes de comunicacions de radiofreqüència i telefonia i els sistemes de videovigilància. També s’han millorat els sistemes d’informació a l’usuari en temps real.
Del mínim de 2014 a la recuperació actual
Des del 2010, les inversions a TMB havien disminuït degut a la reducció del finançament del sistema de transport públic, fins a situar-se a una cota mínima de 19.5 milions d’euros l’any 2014. La davallada va ser conseqüència de les mesures d’estalvi que TMB va aplicar per reduir les necessitats financeres de Metro i Bus.
Després del baix pressupost del 2014, però, les administracions competents en el transport públic a la regió de Barcelona van signar un acord per sanejar el finançament del sistema, comprometent-se a incrementar les aportacions. Simultàniament, TMB i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) van fixar un nou contracte programa de 1.394,5 milions d’euros en el quadrienni 2014-2017.