Avui fa un any que el número 9 del carrer Canigó, a Badalona, es va esfondrar parcialment, deixant tres víctimes mortals i desencadenant un malson que encara dura per a centenars de famílies. Aquell sinistre, que va commocionar la ciutat, va evidenciar greus problemes estructurals en diversos edificis de la mateixa promoció, situant més de 400 famílies en una situació límit.
Un any després, 40 famílies continuen sense poder tornar a casa seva, mentre més d’un centenar viuen en pisos amb puntals per garantir-ne la seguretat. La tragèdia no es va limitar al bloc esfondrat: fins a 18 edificis dels carrers Canigó i Ausiàs March es van veure afectats, i els veïns han de fer front a una rehabilitació que, en molts casos, superarà els 20.000 euros per pis.
Després de l’esfondrament, cinc blocs més van ser desallotjats preventivament per risc estructural, i molts dels veïns que van poder tornar s’han trobat amb habitatges molt diferents, marcats per la precarietat i la inseguretat. La situació és especialment crítica per als residents dels blocs 7 i 9, que no han pogut recuperar les seves llars, i per dos veïns més del número 5 que tampoc han pogut tornar.
L’impacte emocional i econòmic d’aquesta tragèdia ha estat devastador. Les famílies afectades denuncien que la solució passa per una despesa que molts no poden assumir i lamenten la lentitud de les administracions per oferir ajudes efectives. Mentre esperen solucions, la incertesa s’ha instal·lat en la seva quotidianitat, amb moltes llars encara afectades per apuntalaments provisionals que recorden constantment el risc que persisteix.
Un any després d’aquell fatídic 6 de febrer, Badalona continua intentant superar les ferides d’una tragèdia que ha deixat un llarg rastre d’inestabilitat per a centenars de famílies.